De waarheid over Paleo

Waarheid over PaleoDe één noemt het het Paleo dieet, de ander noemt het een oerdieet of een Caveman Diet. Hoe dan ook, met Paleo wordt de levensstijl bedoeld die onze voorouders erop nahielden toen ze nog met knuffels achter bizons aanjoegen en in grotten woonden.

Zogenaamd een gezonde periode, want de mensen destijds hadden niet te kampen met allerlei kwaaltjes waar wij wel mee zitten. Denk daarbij aan een te hoge bloeddruk, slaapproblemen, een te hoog cholesterol, diabetes en ga zo maar even door. Overgewicht? Dat kwam toen al helemaal niet voor. Ze moesten er veel te hard voor werken om vet ook maar enigszins de kans te geven.

Het Paleo dieet is erg populair onder een bepaalde groep mensen die wil afvallen. Ze volgen het dieet en dat is vrij streng.

 

Regels van Paleo

Het dieet kan gevolgd worden als je producten in haar onbewerkte variant nuttigt. Dat betekent dat je groenten, fruit, vlees en vis eigenlijk onbeperkt mag eten en drinken. Zolang er maar geen gebruik is gemaakt van sausjes en E-nummers om het eten op smaak te brengen of langer houdbaar te maken.

Dat houdt in dat je in de supermarkt weinig kan vinden en dus echt naar de speciaalzaak moet. Vlees haal je bij de slager, kip bij de poelier en vis bij de visboer. Ook groenten en fruit komen bij voorkeur bij de groenteboer vandaan.

Daarmee is het zeker allemaal een stuk gezonder en beter dan wanneer je het eten in de supermarkt koopt, lekkerder vaak ook, maar loopt het dieet ook wel behoorlijk in de papieren. Het is duur om een dieet als Paleo te blijven volgen.

 

Werkt het dieet wel?

Is het de moeite waard om het Paleo dieet te volgen en al die producten in huis te halen? Als je dat wil en het geld ervoor hebt, is het zeker de moeite waard. De resultaten van het Paleo-dieet zijn verbluffend. Je kan er in korte tijd veel gewicht mee verliezen, maar komt er ook nog lekkerder door in je vel te zitten. Mensen verbranden met het Paleo dieet snel hun buikvet, maar ook vet op de heupen en billen verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Wanneer je de vraag dus stelt of het dieet werkt, is het antwoord zeker “ja”. Maar als je de vraag zou stellen of het niet anders kan dan Paleo, is het antwoord “nee”.

 

De waarheid achter Paleo

Het Paleo-dieet lijkt in heel veel facetten op het koolhydraatarme dieet in combinatie met het eiwitdieet. Veel vlees, vis en gevogelte zijn daar de voorbeelden bij uitstek van. Maar deze producten kun je klaarmaken met bijvoorbeeld noten en zaden en lekker veel groenten of fruit. Die kun je gewoon voordelig in de supermarkt halen en het effect zal nog steeds heel goed zijn.

Het is bekend dat je met een koolhydraatarm dieet in vrij korte tijd heel veel gewicht kan verliezen en lekkerder in je vel komt te zitten. Net als bij het oerdieet Paleo dus, eigenlijk.

 

Voordelen en nadelen op een rijtje

Het koolhydraatarme dieet en het Paleo-dieet hebben dus veel met elkaar gemeen. Maar door een koolhydraatarm dieet te gaan volgen, houd je een groot deel van de voor- en nadelen gewoon vast. Zo kun je:

  • Met een koolhydraatarm dieet al snel 2 kilo in de week verliezen;
  • Heerlijke gerechten bereiden op basis van een grote hoeveelheid recepten;
  • Vrij goedkoop afvallen en op gewicht komen.

Maar wanneer je dus wel het geld hebt en graag een strenger dieet volgt om sneller tot resultaat te komen, is het zeker aan te bevelen om het Paleo-dieet een kans te geven.

 

Conclusie

Paleo en het koolhydraatarme dieet hebben veel overeenkomsten. Eigenlijk kun je het Paleo-dieet wegzetten als de duurdere variant van het koolhydraatarme dieet, waarbij je zeker lekkerder eten in huis haalt dan bij een gewoon koolhydraatarm dieet. Maar over het algemeen zal het effect van het Paleo-dieet niet heel veel anders zijn dan het effect van een koolhydraatarm dieet. Beide diëten zijn gericht op het verliezen van overtollige kilo’s en zullen je helpen om snel af te rekenen met vet rond je buik, heupen en billen. En dat allemaal terwijl je gewoon lekker kan blijven eten en drinken, zonder je schuldig te voelen!

Dus… Ben jij klaar voor Paleo? Of ga je liever voor koolhydraatarm?

Bewaren

Waarom het ziekenhuisdieet niet zal werken

ziekenhuisDe Nederlandse website www.dieetkompas.nl is er duidelijk over: mijd het ziekenhuisdieet. Het ziekenhuisdieet komt volgens hen neer op een van de meest ongezonde diëten die je kan volgen om af te vallen. Lees de hele review over het ziekenhuisdieet hier. Waarom werkt het ziekenhuisdieet niet? Ik ben zelf ook eens in de materie van dit dieet gedoken en kwam tot dezelfde conclusie. Lees in dit artikel waarom het ziekenhuisdieet niet zal werken.

 

Experiment

Op Youtube is Inge te vinden. Zij doet een experiment met het ziekenhuisdieet en valt inderdaad af. Tijd om een zelfde experiment uit te voeren. Wegens een tekort een skills is het me niet gelukt om dit op Youtube te plaatsen, maar een conclusie kan ik natuurlijk ook prima schrijven. Het ziekenhuisdieet ben ik gedurende een week gaan volgen. Ik at volgens een ziekenhuisdieet schema dat ik op internet vond. Het komt dan neer op weinig eten, maar vooral veel fruit (sinaasappels en grapefruits, af en toe wat mager vlees en af en toe magere zuivelproducten, onbeperkt water en koffie of thee). De eerste twee dagen kwam ik nog wel aardig door, al kreeg ik al na de eerste lunch behoorlijke honger. Dat hongerige gevoel maakte op dag drie plaats voor buikpijn en hevige winderigheid, die tot aan dag vijf aanhielden. Op dag zes was ik over de ergste honger heen, maar voelde ik me net een zombie die op de automatische piloot leefde. Op dag zeven ben ik weer normaal gaan eten.

 

De effecten

Ik verloor inderdaad aardig wat kilo’s, getuigen deze grafiek.

grafiek experiment

Maar het grappige is dat het effect dus echt tijdelijk is, wat ze op www.hulp-bij-afvallen.nl ook al uit de doeken doen. Het ziekenhuisdieet werkt maar tijdelijk. De verloren kilo’s zaten er binnen zeven dagen weer aan. Sterker nog: ik ben nu dikker dan ik was voor ik aan het ziekenhuisdieet begon. Het ziekenhuisdieet werkt niet voor mij (en zal voor veel andere mensen ook niet werken).

 

Wat is het ziekenhuisdieet?

Het ziekenhuisdieet komt oorspronkelijk uit het ziekenhuis. Daar krijgen patiënten weinig te eten, zeker als ze af moeten vallen voor een operatie. Zij hoeven natuurlijk ook niet zoveel te eten, want ze doen de hele dag niks en hebben veel minder energie nodig dan mensen die een dag moeten doorkomen buiten het bed. Daarom is het ziekenhuisdieet niet geschikt. Je ligt niet de hele dag op bed, maar bent bezig en hebt dus energie nodig. Alles wat je niet binnenkrijgt zal je gaan merken. Je wordt licht in je hoofd, voelt je flauw en af en toe zelfs benauwd. Zowel lichamelijk als geestelijk zal je lichaam zich tegen je gaan keren om aan te geven dat er heel snel wat voedingsstoffen naar binnen moeten.

 

Is het ziekenhuisdieet gevaarlijk?

Of het ziekenhuisdieet een gevaarlijk dieet is, valt moeilijk te zeggen. Er zijn geen gevallen bekend van mensen die aan het dieet zijn overleden. Maar of het veilig en gezond is, dat denk ik niet. Je mist gewoonweg teveel belangrijke stoffen en vitaminen doordat je zo weinig eet. Zoals gezegd uit het ongezonde gedrag zich in je lichaam en geest. Je gaat trillerig worden en hebt moeite om je te concentreren. Daarbij weet je nu dus dat het effect van het ziekenhuisdieet slechts van tijdelijke aard is en je zal zeker weer aankomen.

 

Hoe kan het dat je zo snel weer aankomt?

Hoe zit dat dan precies? Eerst val je af en dan kom je weer razendsnel aan met dit dieet. Dat komt door een simpel rekensommetje. Ga er even vanuit dat je met 1.000 calorieën minder per dag ongeveer 2 kilo verbrandt (slaat nergens op, maar even om een beeld te schetsen). Je eet gedurende 7 dagen 1.000 calorieën minder en verbrandt dus 14 kilo (7 maal 2 is 14 kilo). Maar na het dieet ga je weer 2.000 calorieën eten en kom je dus weer diezelfde 14 kilo aan, want die energie wordt opgeslagen als vet. Maar dat is niet alles. Veel mensen voelen zich zo licht en slank dat ze ongeremd gaan eten en meer dan 2.000 calorieën eten. Een speurtocht naar aanleiding van mijn experiment over het internet stuurde me langs veel websites met ervaringen van mensen die echt enorm zijn aangekomen nadat ze eerst succesvol waren afgevallen met dit dieet.

 

Wat wil je bereiken?

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is wat je wil bereiken met het ziekenhuisdieet. Een kortetermijn effect is zeker mogelijk. Je kan in een dag of zes, zeven makkelijk 10 kilo verliezen met het dieet. Als je dat wil omdat je dat nodig vindt, is dat mogelijk. Maar wees dan niet verdrietig als je naar verloop van tijd merkt dat het slechts tijdelijk is en dat je zo weer op je oude, ongezonde gewicht bent. Wil je echt blijvend afvallen? Dan blijf ik bij de conclusie van www.dieetkompas.nl en zeg ik: zoek vooral door naar een ander dieet. Een dieet waarbij je zeker wel effect kan hebben.